"Pe un perete de firidă goală..."
Debutând
sub semnul simbolismului în revista „Liga ortodoxă”, condusă de Alexandru
Macedonski, la numai 16 ani, Tudor Arghezi își construiește rolul literar cu
elemente ale parnasianismului, scriind poezii reci și impersonale. Pe parcurs
acesta abordează diferite teme în poeziile sale, precum poezia filozofică,
socială si iubirea de tip casnic. Trăsăturile moderniste (estetica urâtului,
tentația absolutului și inovațiile limbajului) la care scriitorul apelează aduc
o viziune nouă si unică asupra acestor teme clasice des abordate in literatură,
fiind considerat Eminescu secolului XX de către Tudor Vianu. Acesta din urmă
afirmă că „lirica românească n-a cunoscut o altă realizare mai de seamă, marcată
de o originalitate puternică”.
Stilul
arghezian propune cultivarea grotescului și decăderii neafectând fondul de
umanitate. Aceasta are la bază estetica urâtului: crearea ineditului din cele
mai neașteptate cuvinte, cu scopul de a reda poeziei un sens profund. Cum însuși
scriitorul afirmă că „nicio jucărie nu e mai frumoasă decât jucăria de cuvinte”
el tinde să creeze metafore îmbinând termenii argotici și expresiile populare cu
termenii religioși. De asemenea, Nicolae Manolescu afirmă că „toate cuvintele
se leagă în grupuri apropiate sau îndepărtate într-un fel cum limba română nu a
mai cunoscut până acum”, recunoscând efectul pe care îl au metaforele lui
Arghezi: redau imagini extrem de concrete prin cuvinte nepotrivite pentru lumea
filozofică sau lirică. Cea mai reprezentativă poezie în acest sens este „Flori
de mucigai”.
Poezia
„Flori de mucigai” este o artă poetică ce tratează tema artistului condamnat să
își realizeze propria artă în orice condiții. Aceasta surprinde singurătatea
absolută a conștiinței artistului în Univers. Lirica este subiectivă, marcată
prin prezenta pronumelor și verbelor la persoana întâi precum și prin interiorizarea
eului liric.
Poezia preia ideea
de bază a volumului omonim, în care pușcăriașii sunt torturați de ideea păcatului,
singurul refugiu fiind creația. Autorul, prins într-o lume necunoscută,
chinuitoare atât pentru trup cât și pentru suflet, încearcă să se purifice prin
scris, acesta fiind noua sa „dependență”. Întunericul și singurătatea îl ajută în
procesul de creație, fiind neîntrerupt și abandonat de simțul văzului el poate
să se exteriorizeze și să creeze. Condamnat pentru încălcarea legilor divine,
acesta este părăsit de puterile primare, exemplificate ca metafore prin
simbolurile celor trei evanghelici: taurul-puterea-Luca, leul-curajul-Marcu,
vulturul-Ioan-libertatea. Fiind cuprins de frenezia scrierii, autorul nu ține
cont de durerea sau neputința fizică, nici de lipsa instrumentelor de scris și
continuă, fiind convins ca doar așa va obține eliberarea sufletească. Acesta
este „blestemul scriitorului”: scrierea fără întrerupere, vindecătoare de
suflet. Ambiguitatea poeziei se realizează mai ales prin sensurile multiple pe
care poezia le poate capătă (artistic, istoric, literar). Din punct de vedere literar,
dreapta poate reprezenta libertatea, fantezia, inspirația, iar stânga lipsa de creație.
Autorul își clasifică versurile (stihuri-arhaic) ca fiind atemporale (fără an),
reprezentând viața și moartea (de groapă) precum și viciile omului comun (foame
de scrum), fiind puse în evidență prin metafore. Finalul poeziei este marcat
printr-o abordare diferită, o altă posibilitate de exprimare în absența celei
evidente, scrisul cu mâna stângă.
Așadar,
deși Tudor Arghezi debutează în simbolism el este un poet antisimbolist
deoarece respinge spiritualitatea materiei dar preferă materializarea
spiritului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu